Pneumatiky
.
 

ČO JE TO PNEUMATIKA ?

» ČO JE TO PNEUMATIKA ?
» Funkcie pneumatiky
» Ako zvoliť vhodnú
     pneumatiku

» Ako porozumieť údajom
      na pneumatike
   Pneumatiky pre
  každodenné použitie
.
» Defekty
»
Priľnavosť
»
Aký by mal byť  v
     pneumatikách tlak?

»
Prečo používať na zadnej
     náprave nové alebo menej
     opotrebované pneumatiky?
  Údržba
.
» Mám opotrebované
     pneumatiky?

»
Je nutné pri každej výmene
     pneumatiky meniť aj ventil?

»
Čo mám urobiť, aby bola
     životnosť  pneumatík
     čo najdlhšia?
  4 x 4 OFF ROAD
  Driving
.
» Pred výjazdom na cestu
» Jazda do svahu a zo svahu
»
Brodenie rieky alebo  
     prechádzanie  hlbokým
     bahnem

» Prekonávanie terénneho
     stupňa alebo svahu

» Situácia "kríženie náprav"
     a priekopy
  Zimná prevádzka
.
» Údržba automobilu v zime
» Riadenie na snehu
»
Hustenie pneumatík v zime
» Kedy mám používať reťaze?
»
Osadzovanie zimných
     pneumatík  na
     všetky štyri kolesá

» Prečo používať zimné
     pneumatiky?



 
.

Výrobok zložený z rôznych súčastí

Pneumatika je celok zložený z niekoľkých súčastí, inými slovami, je to neoddeliteľný súbor materiálov s veľmi odlišnými vlastnosťami,ktorých výroba vyžaduje veľkú presnosť
Pneumatika sa skladá z nasledujúcich polotovarov :




1.
Vnútorná vložka - vrstva vzduchotesnej syntetickej gumy

Nachádza sa vo vnútri pneumatiky a má rovnakú funkciu ako duša, ktorá sa používala pri starších typoch pneumatík.

2. Vrstva kostry
Táto kostra sa skladá z tenkých textilných vlákien, uložených rovnobežne vedľa seba a zaliatych do gumy. Tieto textilné vlákna sú kľúčovou zložkou v štruktúre pneumatiky a zaisťujú jej odolnosť proti tlaku. Tkanina jednej automobilovej pneumatiky obsahuje asi 1400 vláken, z ktorých každé môže odolávať sile 15 kg. 

3. Pätka plášta
Jej úlohou je prenášať krútiaci moment motora a brzdenie z ráfiku pneumatiky až na dotykovú plochu pneumatiky s vozovkou. 

4. Pätné laná,
ktorými je pätka vystužená, pomáhajú držať pneumatiku na ráfiku. Môžu niesť záťaž až 1800 kg bez rizika pretrhnutia.

5. Ohybné gumové bočnice pomáhajú chrániť pneumatiku proti nárazom ktoré by mohli poškodiť plášť, napríklad proti menším nárazom o obrubníky, výmole atď. Miesto, kde sa pneumatika dotýka ráfiku, je spevnené tvrdou gumou. 

6. Nárazníky.
Spevnené jemnými, veľmi pevnými oceľovými lankami medzi dvomi vrstvami pryže. Tieto 2 vrstvy (niekedy ich býva i väčší počet) sú prilepené k sebe a k ploche behúňa a zvierajú spolu uhol asi 60º. Oceľové lanká krížia tkaninu plášťa a tvoria s ňou výstužné trojuholníky. Táto metóda, ktorá sa nazýva triangulácia, prispieva k pevnosti koruny.
Tieto nárazníky výstužnej vrstvy obopínajú pneumatiku po celom jej obvode a majú veľmi zložitú úlohu : okolo obvodu pneumatiky musia mať dostatočnú pevnosť, aby neboli natiahnuté odstredivou silou, a týmto spôsobom zachovávajú priemer pneumatiky za všetkých podmienok.
Rovnako musia byť pevné i v priečnom smere, aby odolávali tlakom a namáhaní pri zmene smeru jazdy. Zároveň musia byť vo zvislom smere dostatočne ohybné, aby "absorbovali" deformácie spôsobené nerovnosťami povrchu a inými prekážkami. Pri výrobe týchto vrstiev je treba prilepiť oceľ ku gume.  

7.  Na nárazníkoch
leží behúň. To je vzorkovaná časť pneumatiky, ktorá je v kontakte s vozovkou. V mieste kontaktu musí byť behúň schopný odolávať značným tlakom. Zmes behúňa musí byť schopná uchytenia na všetkých typoch povrchu, odolávať opotrebovaniu a obrusovaniu a mala by sa čo najmenej zahrievať.

A teraz ostáva len vytvarovať vzorku dezénu a všetky vyššie zmienené polotovary vulkanizovať do jedného výsledného produktu, ktorým je kompletná pneumatika.

 

zdroj:www.michelin.cz
 

..............................................................................................................................................................................................

Stránka je optimalizovaná na rozlíšenie IE 800x600 pixelov. © Technogum-Nižná, Ici 2005.