Pneumatiky
.
 

prečo používať zimné pneumatiky ?

» Čo je to pneumatika ?
» Funkcie pneumatiky
» Ako zvoliť vhodnú
     pneumatiku

» Ako porozumieť údajom
      na pneumatike
   Pneumatiky pre
  každodenné použitie
.
» Defekty
»
Priľnavosť
»
Aký by mal byť  v
     pneumatikách tlak?

»
Prečo používať na zadnej
     náprave nové alebo menej
     opotrebované pneumatiky?
  Údržba
.
» Mám opotrebované
     pneumatiky?

»
Je nutné pri každej výmene
     pneumatiky meniť aj ventil?

»
Čo mám urobiť, aby bola
     životnosť  pneumatík
     čo najdlhšia?
  4 x 4 OFF ROAD
  Driving
.
» Pred výjazdom na cestu
» Jazda do svahu a zo svahu
»
Brodenie rieky alebo  
     prechádzanie  hlbokým
     bahnem

» Prekonávanie terénneho
     stupňa alebo svahu

» Situácia "kríženie náprav"
     a priekopy
  Zimná prevádzka
.
» Údržba automobilu v zime
» Riadenie na snehu
»
Hustenie pneumatík v zime
» Kedy mám používať reťaze?
»
Osadzovanie zimných
     pneumatík  na
     všetky štyri kolesá

» Prečo používať zimné
     pneumatiky?








































































































































































 
.

Zimné pneumatiky poskytujú maximálnu bezpečnosť pri teplotách 
  nižších ako 7 °C.
Zmes použitá na výrobu zimných pneumatík nemôže na rozdiel od
  letnej zmesi "zmrznúť  či "ztuhnúť ", zimné plášte teda poskytujú
  vysoký jazdný komfort a maximálnu mieru bezpečnosti.
Nové moderné dezény zimných pneumatík sú rovnako atraktívne ako
  dezény letných plášťov.
Súčasné zimné pneumatiky sa svojím komfortom a nízkou hladinou
  hlučnosti rovnajú letným plášťom. 
  Mimo tohto vďaka použitej silike zmesi majú ďaleko dlhšiu životnosť a
  lepšie odolávajú opotrebovaniu.
Podľa platnej legislatívy niektorých krajín môže mať jazda s nevhod-  
  nými pneumatikami dokonca právne dôsledky alebo sa môže tiež 
  odraziť v poistnom krytí.
 

Nasledujúcí graf zobrazuje výsledok merania brzdnej dráhy zimnej a letnej pneumatiky na snehu pri rýchlosti 50 km/h. Brzdná dráha automobilu so zimnou pneumatikou je o 8 metrov kratšia akobrzdná dráha automobilu vodiča, který aj na zasneženej vozovke jazdí s letnými pneumatikami.




Rovnako názorný je aj druhý graf. Tentoraz bola rýchlosť vozidla 30 km/h a povrch vozovky bol pokrytý vrstvou ľadu. Brzdná dráha vozidla so zimnými pneumatikami je aj pri takto nízkej rýchlosti o 11 metrov kratší.

Pri používaní zimných pneumatík by malo byť pamätané na kontrolu hĺbky dezénu pneumatiky. V prípade, že hĺbka dezénu poklesne pod 4 mm, doporučujeme použiť tieto zimné pneumatiky pre dojazdenie v letnej sezóne. Musíme však počítať s tým, že zimné pneumatiky majú pri vyšších teplotách dlhšiu brzdnú dráhu ako plášte letné.



V zime má pre nás cesta vždy viac prekvapení ako za teplého počasia. Nezávisle na tom, či je vozovka pokrytá snehom, ľadom alebo je proste mokrá, je priľnavosť relatívne menšia ako v lete.
Zimná pneumatika má špecifický tvar, ktorý je určený k odstraňovaniu vody, ktorý sa dostane pod pneumatiku. Tým sa znižuje nebezpečenstvo aquaplaningu.
Zimná pneumatika má oveľa lepšiu priľnavosť a výbornú trakciu, pretože má hlbší dezén behúňa ako letná pneumatika. Aby bola priľnavosť na snehu väčšia, má behúň zimnej pneumatiky oveľa viac drážok než letná pneumatika. Zimná pneumatika je vyrobená zo zmesi na báze siliky, ktoré sa lepšie prispôsobuje chladu a umožňuje lepšie brzdenie.

 Nezabudnite:

Majte vždy na pamäti, že vozovka pokrytá ľadom je dvojnásobne klzká ako vozovka pokrytá snehom a jej klzkosť je 4x väčšia ako klzkosť mokrej vozovky alebo vozovky pokrytej topiaci sa snehom.
A v zrovnaní so suchou cestou je jej klzkosť až osemnásobná.

Dôležitosť použitia vhodnej pneumatiky v zime
Zimná pneumatika nie je určená len pre jazdu na snehu, ale vo všetkých zimných podmienkach :
- na všetkých typoch povrchov:
na cestách, ktoré sú zasnežené, mierne alebo silno zľadovatelé, vlhkej alebo
úplne mokrej a pod hlbokou vrstvou vody, ale i na premrznutých, suchých cestách a
- za všetkých možných zimných atmosférických podmienok: drobný alebo hustý dážď, sychravo, alebo tiež veľmi sucho a chladno a
- za veľmi nízkych teplôt.

Špeciálna zimná výbava
Dbajte na to, aby ste v automobile vždy mali :
- Rukavice a škrabku na námrazu a odmrazovací sprej na čelné sklo.
- Ťažné lano pre prípad, že vás niekto bude ťahať spät na ceste, ak z nej zídete.
- Vonkajší teplomer, pokiaľ ním už nie je automobil vybavený, aby ste si ľahšie uvedomili nebezpečenstvo námrazy a ľadu na cestách.

Uloženie pneumatík na konci zimy

Prevedenie nasledujúcich opatrení vám pomôže uchovať zimné pneumatiky v perfektnom stavu cez letnú sezónu až do ďalšej zimy:
- Pred demontážou kolies by ste si mali poznamenať, na ktorej pozícii podvozku boli
používané.
  Vďaka tomu budete môcť budúcu zimu vymeniť predné pneumatiky za zadné a naopak, aby sa
  vyrovnalo ich opotrebovanie.
- Kolesá aj pneumatiky umyte vodou a starostlivo vysušte, aby nedochádzalo ku korózii.
- Pokiaľ v drážkach pneumatiky nájdete kamienky, odstráňte ich.
Ak sú pneumatiky namontované na ráfikoch, uskladnite iche buď zavesené alebo položené: pokiaľ sú odmontované z ráfikov, skladujte ich nastojato alebo na plocho.
- Pneumatiky je treba skladovať mimo dosah svetla, nejlepšie v chladnej a suchej miestnosti. Predovšetkým je nutné dať pozor, aby neboli umiestené blízko rozpúšťadiel (palivo, oleje apod.).
Riadenie na snehu
Uvedomujte si svoje medze aj medze ostatných vodičov. Neustále pozorne sledujte okolie.
Neprevádzajte náhle manévre a vyvarujte sa príliš velkej akcelerácii (akcelerácia by mala byť postupná a nie prudká). Rovnako sa vyvarujte náhleho brzdenia a veľmi rýchlej jazdy.
Udržujte väčší odstup od vozidla idúceho pred vami.
Aby sa znížilo riziko kĺuzania pri jazde do svahu, zaraďte vyšší prevodový stupeň než ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia.
Zákruty
Pred vjazdom do zákruty spomaľte, ale toto spomalenie sa musí odohrať ešte v priamom smere. Pri prechádzaní zákrutou musíte zatáčať konštantným, plynulým pohybom, aby nedošlo ku kĺzaniu pneumatík a strate kontroly.
V zákrute je treba udržovať pomalú a stálu rýchlosť, aby auto nestratilo stabilitu. Ak predné kolesá stratia kontrolu nad riadením, je treba stratenú stabilitu znovu získať. Toho dosiahnete tak, že uvoľnením pedálu plynu znížite rýchlosť: v prípade potreby jemne zošliapnite pedál brzdy tak, aby nedošlo k zablokovaniu kolies. Ak stratí vozidlo stabilitu na zadných kolesách (ale predné kolesá stále držia na ceste), je treba pre obnovenie rovnováhy pridať plyn. V žiadnom prípade nesmiete brzdiť, pretože by sa tým nerovnováha zadných kolies ešte zvýšila.
Brzdenie
Je veľmi dôležité sa na brzdenie pripraviť, a to tak, že odhadnete potrebnú brzdnú dráhu a potom striedajte brzdenie motorom s brzdovým pedálom.
Brzdenie musí byť veľmi pozvoľné, aby nedošlo k zablokovaniu kolies. Ak sa kolesá zablokujú, vozidlo dostane šmyk a vymkne sa kontrole.
V prípade, že dôjde k zablokovaniu kolies a auto sa dostane do šmyku, uvoľnite brzdový pedál kvôli obnoveniu trakcie, a potom zabrzdite znovu, avšak plynule. Pritom stále brzdite ešte motorom. Aby sa znížilo riziko zablokovania kolies pri jazde z kopca, zaraďte nižší prevod, ako by ste použili pri jazde za suchého počasia.
Skôr, než sa dostanete do ťažšej situácie (prudká zákruta, spomaľovanie, atď.), začnite brzdiť najskôr motorom, aby následné použitie bŕzd bolo pozvolnejšie.
Rozbiehanie
Aby bolo riziko šmyku pri rozbiehaní na snehu čo najnižšie, je treba akcelerovať veľmi zvoľna. Ak začnú kolesá preklzovať, preraďte na vyšší stupeň, aby došlo k sníženiu sily pôsobiacej na kolesá a mohli ste sa bez problémov rozbehnúť.
  
 
.

JAZDA V ZIME = OPATRNOSŤ

       Navzdory častým mediálnym informatívnym kampaniam stále prežíva veľa nesprávnych názorov na montáž zimných pneumatík. Okrem tradičných predsudkov -
zimné pneumatiky nevyzerajú na vozidle dobre, v našich podmienkach zriedkakedy sneží a pre všetky prípady je vodič aj tak poistený - vznikajú i nové mýty založené prevážne na absolutnej dôvere vodičov v moderné elektronické systémy.
        Navzdory tomu, pre bezpečnú jazdu v zimnom období sú zimné plášte nepostrádateľné - zvlášť ak je rýchlosť vozidla neprispôsobená stavu a povahe vozovky.

7 tipov pre bezpečnú jazdu na zimných vozovkách:

1) Nechajte namontovať zimné pneumatiky v správny čas.
2) Zimné pneumatiky by sa mali používať od októbra do mája -  tj. v období, kedy priemerné denné teploty poklesnú pod 7 °C -     nielen za mrazu a na snehu.
3) Vždy používajte len celú sadu všetkých štyroch zimných pneumatík
4) Nové pneumatiky prvých 300 km používajte len pri nižších  rýchlostiach.
5) Pred montážou už používaných zimných pneumatík skontrolujte, či nie sú poškodené.
6) Kontrolujte hĺbku dezénu zimných pneumatík - nemala by poklesnúť pod 4 mm.
7) Skontrolujte tiež rýchlostný index pneumatík - mal by odpovedať maximálnej konštrukčnej rýchlosti automobilu.
.

 10 mýtov o zimných pneumatikách

§ Mýtus 1:
Zimné pneumatiky sú príliš drahé.

Zimné pneumatiky nemusia byť bezpodmienečne drahou záležitosťou. Na trhu je ponúkané množstvo najrôznejších zimných pneumatík, z ktorých mnohé majú veľmi priaznivú cenu. Ich používaním v zimnom období sa pochopitelne predlžuje i životnosť pneumatík letných.

§ Mýtus 2: Nikdy tu nesneží.
S ľadom a snehom sa môžete stretnúť kdekoľvek v Európe. Pokiaľ akurát nesneží, ale priemerné denné teploty poklesnú pod 7 0C, sú zimné pneumatiky v zrovnaní s letnými podstatne lepšie. Zatiaľ čo behúňová zmes letných pneumatík s klesajúcou teplotou tuhne, zimné pneumatiky zostávajú elastické a teda vhodné pro jazdu na zasnežených či zľadovatelých vozovkách.
§ Mýtus 3: Nové letné pneumatiky sú dostatečne bezpečné.
Aj keď  dezén nových letných pneumatík má dostatočnú hĺbku, tieto pneumatiky nie sú určené pre zimné podmienky. Absencia zimnej behúňovej zmesi spôsobuje ich prílišnú tuhosť, ktorá nezaistí bezpečný kontakt s vozovkou.
§ Mýtus 4: So zimnými pneumatikami nemožno jazdiť rýchlo.
Moderné zimné pneumatiky sa vyrábajú v najrôznejších rýchlostných kategóriách. Záleží vždy na konkrétnom modeli, niektoré pneumatiky sú konštruované pre rýchlostťaž do 240 km/h.

§ Mýtus 5: Už mám ABS a ESP.

Aj tie nejlepšie kontrolné systémy sú závislé na tom, či je brzdná a hnacia sila efektivne prenesená na vozovku. Letné pneumatiky strácajú pri nízkych teplotách svoje adhezné vlastnosti a elektronické systémy automobilu nie sú schopné fungovať rovnakajako so zimnými plášťami
.
§ Mýtus 6: Kde uskladním letné pneumatiky? Nemám žiadne priestory…

Nedostatok skladovacích priestorov nie je ospravedlnením pre nepoužívanie zimných pneumatík. Kvalitný pneuservis dokáže zaistiť uskladnenie letných pneumatík, ich kontrolu a následnú montáž v jarnom období za rozumnú cenu.

§ Mýtus 7: Zimné pneumatiky nevyzerajú dobre.

Súčasné zimné pneumatiky sa letným veľmi podobajú, hrubý blokový dezén už je minulosťou. Moderné zimné plášte sa od letných odlišujú hlavne bohatým lamelovaním behúňa (malými zárezmi v dezéne), ktorý podstatne zlepšuje výkon na snehu i ľade.

§ Mýtus 8: Zimné cesty sa udržiavajú - sú posypané a čistené.

Sypanie a údržba vozoviek v zime už nie je samozrejmosťou. Omedzenie používania solí a iných posypových materiálov je jednak pokusom o zmiernenie negatívneho dopadu na životné prosteedie a tiež výsledkom omedzenia rozpočtov miestnych samospráv. Nie všetky cesty sú udržiavané, avšak aj na tých udržiavaných musíme počítať s tým, že môžu byť zaviate snehom, pretože pracovníci údržby ciest a diaľnic nemôžu byť všade.

§ Mýtus 9: Moje poistenie kryje všetky riziká.

Pokiaľ sa stanete účastníkom dopravnej nehody, na ktorej  nenesiete žiadnu vinu, škoda Vám je uhradená z povinného ručenia vinníka nehody. V prípade, že nehodu zpôsobíte a nemáte zjednané havarijné poistenie, musíte si sám zaplatiť opravu Vášho automobilu - čo je čiastka väčšinou mnohonásobne prekračujúca cenu sady zimných pneumatík.
§ Mýtus 10: Tých pár zimných dní nestojí za to.
S námrazou elebo ľadom sa na európských cestách môžete stretnúť zhruba od polovice novembra do konca februára. Pri poklese teplôt pod 7 °C majú zimné pneumatiky podstatne lepšie jazdné vlastnosti než plášte letné - tzn. sezóna, kedy by mali byť namontované zimné pneumatiky začína už v októbri a trvá až do konca marca.
                                         zdroj:www.michelin.cz

.

..............................................................................................................................................................................................

Stránka je optimalizovaná na rozlíšenie IE 800x600 pixelov. © Technogum-Nižná, Ici 2005.