Predpisy pre cestné vozidlá (konštrukcia a použitie) presne určujú, aký typ pneumatík možno v súlade so zákonom na konkrétnom aute použiť.
TIETO POZNÁMKY SÚ LEN VÝŇATKOM PRE ÚČEL PODANIA VŠEOBECNÝCH INFORMÁCIÍ : NEMOŽNO ICH CHÁPAŤ AKO ÚPLNÉ ZNENIE ZÁKONA. SMERNICA 24 :
Zákon o technických podmienkach prevádzky cestných vozidiel udáva, aký typ pneumatiky možno použiť pri rôznych kategóriách vozidiel, a všetky platné podmienky alebo výnimky. Čo sa týka podmienok vzťahujúcich sa na nákladné alebo osobné automobily, najdôležitejšie obmedzenia sa týkajú použitia protektorovaných pneumatík. Základné obmedzenia, týkajúce sa použitia týchto pneumatík, zakazuje používanie protektorovaných pneumatík pri vozidlách s pohotovostnou hmotnosťou menšou ako 2540kg. Tento zákon tiež definuje vozidlá, pri ktorých je dovolené použitie núdzového náhradného kolesa, resp. pneumatík. SMERNICA 25 :
Táto smernica sa týka predovšetkým pneumatík montovaných na nákladné automobily, autobusy a prívesy, ktoré musia mať registračný štítok, ktorý musí byť pripevnený na vozidle. Na štítku, ktorý musí byť pevne pripevnený na vozidle na viditeľnom mieste, musí byť okrem iných informácií o vozidle rovnako uvedená maximálna povolená záťaž náprav a celková hmotnosť vozidla. Smernica vyžaduje, aby pneumatiky namontované na tieto vozidlá boli schopné zniesť maximálne povolené zaťaženie jednotlivých náprav, a to pri maximálnej rýchlosti vozidla povolenej zákonom. Pri definovaní “indexu nosnosti” a “rýchlostnej kategórii” sa smernica odvoláva na smernice UN ECE 30 a 54 a na smernicu Európskej únie 92/23/EEC.
SMERNICA 26 :
Upravuje súčasné použitie pneumatík rôznych konštrukcií. Smernica definuje tri typy konštrukcií pneumatík: diagonálnu, zmiešanú a radiálnu. Pri žiadnom aute nie je dovolené namontovať na rovnakú nápravu pneumatiky rôznej konštrukcie. Pri osobných a nákladných automobiloch (i v prípade dvojmontáže na zadnej náprave), sú ZÁKONOM POVOLENÉ nasledujúce kombinácie pneumatík.Dočasné použitie rezervnej pneumatiky inej konštrukcie je povolené za predpokladu, že jazda neprekročí rýchlosť 50 km/h.
Predná náprava |
Zadná náprava |
Diagonálna
Zmiešaná
Radiálna
Diagonálna
Zmiešaná
Diagonálna |
Diagonálna
Zmiešaná
Radiálna
Zmiešaná
Radiálna
Radiálna |
SMERNICA 27 :
Upravuje stav a údržbu pneumatík. Špecifikuje, kedy by sa nemala pneumatika používať na ceste v dôsledku napríklad : jej nevhodnosti pre typ použitia, ku ktorému je vozidlo určené, alebo problematiky týkajúcej sa jej stavu alebo údržby, napríklad nesprávny tlak v pneumatike, trhliny, vypukliny alebo poškodenie pneumatiky. Tiež dovoľuje použitie ojazdených a perforovaných pneumatík vo vypustenom stave za predpokladu, že konštrukcia pneumatiky a kolesa sa hodí k účelu, ku ktorému je vozidlo určené. Táto smernica tiež určuje, že hĺbka vzorky dezénu každej pneumatiky používanej pri osobných a ľahkých úžitkových vozidiel musí činiť minimálne 1,6 mm v jednom nepretržitom pásE, ktorý zahrňuje stredné tri štvrtiny šírky behúňa okolo celého obvodu pneumatiky. zdroj:www.michelin.cz |